خانهپروتئینکینوا و خواص آن
پروتئین تغذیه خواص دارویی

کینوا و خواص آن

کینوا (Quinoa) هزاران سال پیش در قلب آمریکای جنوبی کشت و از آن استفاده می‌شد و قوم اینکاها به این گیاه، مادر غلات می‌گفتند. سال‌ها بعد با گسترش و کشت این گیاه در بقیه کشور‌ها، به فواید بسیار آن پی بردند و آن را خاویار گیاهی یا غذای کامل نامیدند.

کینوا یک کربوهیدرات بدون گلوتن و غلات کامل محسوب می‌شود که از دانه گیاهی به نام Chenopodium Quinoa گرفته می‌شود و با اینکه مشابه غلات موجود در غذاها است ولی، در واقع یک دانه و از خانواده چغندر، شاتوت و اسفناج است.

مطالعات در مورد تغذیه کینوا نشان داده است که این غذا به لطف برخی ویژگی های کلیدی، یک تقویت کننده عمده برای سلامت انسان بوده و سرشار از پروتئین و منبع گیاهی مهمی از تمام نه اسید آمینه ضروری است.

پروتئین‌های موجود در کینوا طیف گسترده‌ای از اسیدهای آمینه را ارائه می‌دهند که برای حمایت از رشد عضلات و فعالیت سیستم ایمنی حیاتی هستند. وجود چنین مواد مغذی باعث می‌شود تا کینوا یک انتخاب غذایی عالی برای افرادی باشد که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند.

با اینکه بیش از ۱۲۰ نوع مختلف کینوا وجود دارد و مانند سایر غلات، کینوا نیز رنگ‌های مختلفی دارد و بر اساس رنگ به سه نوع اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

کینوا سفید؛ کینوا سفید ظریف‌ترین و سبک‌ترین بافت را پس از پختن دارد و از نظر بافت بیشتر شبیه برنج است.

کینوا قرمز؛ کینوا قرمز بعد از پختن بعد از پخت بیشتر به قهوه‌ای روشن تبدیل می‌شود. کینوا قرمز همچنین طعم دلپذیرتر، شیرین‌تر و بافت جویدنی‌تری نسبت به طعم کینوا سفید دارد. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و بو شبیه فندق است.

کینوا سیاه؛ کینوا سیاه با طعمی تردتر و شیرین‌تر از دو نوع قبلی است و رنگ سیاه خود را بعد از پخت حفظ می‌کند.

برای آماده کردن کینوا می‌بایت آن را همانند برنج ابتدا شسته، آب کش کنید و سپس به نسبت ۱ به ۲ به آن آب افزوده و منتظر می‌مانید تا دم بکشد. از هر یک فنجان کینوا خشک، ۳ فنجان کینوا پخته بدست می‌آید. می‌توان آن را به سالاد و سوپ افزوده و یا به همراه دیگر خوراکی‌ها به عنوان جایگزین برنج، نان و ماکارونی مصرف کرد.  

خواص کینوا

خواص کینوا برای سلامتی، به لطف ترکیبات مغذی آن بسیار گسترده است. اگر به دنبال بهبود رژیم غذایی خود هستید، افزودن این ماده راه آسانی برای انجام این کار است. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم.  

۱) سرشار از پروتئین غنی از اسیدهای آمینه

یکی از ویژگی‌های اصلی یک رژیم غذایی سالم پروتئین است. پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات، عملکرد مغز و سلامت کلی لازم است. یکی از مزایای اصلی کینوا برای سلامتی، نسبت بالای پروتئین آن است که با بافت متراکم اسیدهای آمینه همراه است.

۹ اسید آمینه وجود دارد که به دلیل عدم توانایی بدن در تولید آن‌ها و کسب آن از طریق رژیم غذایی، به آن‌ها اسیدهای آمینه ضروری می‌گویند. کینوا حاوی هر ۹ پروتئین است و از آن به عنوان یک پروتئین کامل یاد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که کینوا حاوی پروتئین بیشتر و بهتری نسبت به اکثر غلات است. کینوا با 8 گرم پروتئین با کیفیت در هر فنجان (۱۸۵ گرم)، یک منبع پروتئین گیاهی عالی برای گیاهخواران محسوب می‌شود.

۲) سرشار از فیبر

 یکی دیگر از مزایای اصلی کینوا فیبر بالای آن است. طبق مطالعات انجام شده در هر نوع مختلف کینوا، مقداری بین ۱۰ تا ۱۶ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم کینوا وجود دارد که تقریباً دو برابر بیشتر غلات می‌باشد. این مقدار ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول برای کاهش کلسترول و کاهش قند خون مفید است. وقتی کینوا را می‌جوشانید، مقداری از فیبر خود را از دست می‌دهد زیرا آب زیادی را جذب می‌کند، اما همچنان سرشار از فیبر است.

۳) شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی (قند خون) معیاری است که نشان می‌دهد غذاها چقدر سریع سطح قند خون شما را افزایش می‌دهند. خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می‌تواند گرسنگی را تحریک و به چاقی کمک کند که منجر به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی می‌شود. کینوا دارای شاخص گلیسمی ۵۳ است که پایین در نظر گرفته می‌شود.

۴) سرشار از لیزین

لیزین، اسید آمینه ضروری برای تشکیل کارنیتین، ماده ای که در اکثر سلول های بدن شما یافت می‌شود، استفاده می‌شود. یکی از خواص مهم کینوا، ذخایر لیزین با کیفیت بالا است که در آن وجود دارد. این اسید آمینه به انتقال بهتر چربی‌ها در سلول‌‌های بدن به منظور تولید انرژی کمک می‌کند. افزایش مصرف کینوا ممکن است به بدن شما کمک کند تا ذخایر انرژی و رسوبات چربی را بهتر تنظیم کند و باعث شود در طول روز احساس هوشیاری و فعالیت بیشتری داشته باشید.

۵) سرشار از منیزیم

کینوا سرشار از منیزیم است. از این ماده برای ریکاوری عضلانی و سلامت کلی حیاتی است زیرا به تحریک فیبرهای عضلانی کمک می‌کند.

۶) آنتی اکسیدان بالا

کینوا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که یک مزیت عمده برای سلامتی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که این بتاکاروتن موجود در آن به مبارزه با پیری کمک می‌کنند و از بدن در برابر تعدادی از بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

۷) سرشار از فلاونوئیدها

از آنجایی که کینوا یک دانه گیاهی است، نه یک غلات، این غذا دارای نسبت بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی به نام فلاونوئیدها است. در میان فلاونوئیدها، کورستین، کامفرول، ‌اسید وانیلیک و اسید فرولیک به دلیل خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد افسردگی که دارند، بسیار مفید هستند. پلی‌فنول‌ها که یکی دیگر از فلاونوئیدها محسوب می‌شود، برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی مفید هستند.

۸) مفید برای استخوان‌ها

برای داشتن استخوان های قوی و سالم به چیزی بیشتر از کلسیم نیاز دارید. کینوا دارای سطوح بالایی از منیزیم، منگنز و فسفر است که بدن برای مبارزه با بیماری های استخوانی و پوکی استخوان به آنها نیاز دارد.

۹) کمک به کاهش وزن

یکی از مزایای اصلی کینوا برای سلامتی، تأثیر آن متابولیسم بدن است. کینوا با داشتن پروتئین بالا می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و اشتها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، فیبر فراوان آن باعث می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کالری کمتری بخورید.

۱۰) بدون گلوتن

گلوتن یک پروتئین طبیعی است که دلیل اصلی افزایش وزن محسوب می‌شود. کینوا جایگزین مناسبی برای افرادی است که به گلوتن حساسیت ندارند و نمی‌توانند غذاهایی مانند نان و پاستا بخورند. به طور مشابه، خوردن کینوا بر روی مواد معمولی بدون گلوتن مانند سیب زمینی، ذرت و آرد برنج تصفیه شده می‌تواند ارزش مواد مغذی و آنتی‌اکسیدانی رژیم غذایی شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

۱۱) سلامت قلب

کینوا فاقد چربی‌های ترانس بوده و تنها ۴ گرم چربی در هر فنجان (۱۸۵ گرم) دارد که شامل چربی‌های غیراشباع سالم و امگا ۳ به علاوه اسید آلفالینولنیک است. مطالعات ثابت کرده‌اند که اسید آلفا‌لینولنیک خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین کینوا حاوی پتاسیم، منیزیم و بوتیرات است که همگی به سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند.

جمعبندی

کینوا سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، فسفر، فولات، مس، آهن، روی، پتاسیم، فیبر، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، تمام ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر کمی ویتامین ب۱، ب۲، ب۳ (نیاسین)، ب۶، کلسیم و ویتامین ای است که آن را به یکی از سالم ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی روی کره زمین تبدیل می‌کند. با اینکه کینوا در مقایسه با برخی دیگر از غلات، مانند برنج قهوه‌ای دارای کالری و فیبر مشابهی است، ولی حاوی پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری است که آن را جایگزین مناسب‌تری در ازای برنج، ماکارونی و دیگر غلات تبدیل می‌کند.

حتما قبل از پختن، کینوا را بخیسانید تا اسید فیتیک آن را کاهش دهید چرا که این ماده مانع از جذب آهن می‌شود. همچنین کینوا سرشار از اگزالات است که جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای افرادی که سنگ‌ کلیه دارند، مشکلاتی ایجاد کند. توجه داشته باشید اگ دچار بیماری خاص هستید حتما قبل از مصرف با پزشک خود و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه طب سنتی به پیوندید

گیاهان شفا بخش و جادویی
خبرها رو روزانه دریافت کنید!

با عضویت توی خبرنامه از جدیدترین و به روز ترین اطلاعات طب سنتی خبردار شوید.

خانه
0 علاقه مندی ها
حساب من
دسته بندی ها