چرا همیشه احساس خستگی داریم؟

علت خستگی شماره ۱: خواب کافی نیست

ممکن است بدیهی به نظر برسد اما ممکن است خواب شما خیلی کم باشد. این می تواند بر مراقبت و سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. بزرگسالان هر شب به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارند.

راه حل: خواب را در اولویت قرار دهید و یک برنامه منظم داشته باشید. لپ تاپ ها ، تلفن های همراه و تلویزیون ها را از اتاق خواب خود منع کنید. هنوز مشکل دارید؟ از یک دکتر کمک بگیرید. ممکن است اختلال خواب داشته باشید.

علت خستگی شماره ۲: آپنه خواب

برخی از افراد فکر می کنند که به اندازه کافی می خوابند ، اما آپنه خواب مانع آن می شود. مدت کوتاهی تنفس شما را متوقف می کند. هر وقفه یک لحظه شما را بیدار می کند اما ممکن است از آن آگاهی نداشته باشید. نتیجه: علی رغم اینکه هشت ساعت را در رختخواب سپری می کنید ، کم خواب هستید. پزشک شما ممکن است مطالعه خواب را برای بررسی این موضوع سفارش دهد.

راه حل: اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید، سیگار را ترک کنید و ممکن است برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی هنگام خواب به یک دستگاه CPAP نیاز داشته باشید.

علت خستگی شماره ۳: تغذیه ناکافی

کم خوردن باعث خستگی می شود، اما خوردن غذاهای نامناسب نیز می تواند یک مشکل باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل باعث می شود که قند خون در یک حد نرمال باشد و از کاهش احساس قوت خون در هنگام افت قند جلوگیری می کند.

راه حل: همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده را در هر وعده غذایی بگنجانید. به عنوان مثال ، تخم مرغ با نان تست کامل غلات بخورید. در طول روز وعده های غذایی و میان وعده های کوچک نیز بخورید تا انرژی پایدار داشته باشید.

علت خستگی شماره ۴: کم خونی

کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می تواند باعث کمبود آهن شود و زنان را در معرض خطر قرار دهد. سلول های قرمز خون لازم هستند زیرا اکسیژن را به بافت ها و اندام های شما منتقل می کنند.

رفع: برای کم خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده می تواند کمک کند.

علت خستگی شماره ۵: افسردگی

شما ممکن است افسردگی را یک اختلال عاطفی بدانید، اما به بسیاری از علائم جسمی نیز کمک می کند. خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها از جمله علائم رایج است. اگر بیش از چند هفته احساس خستگی و “غمگین بودن” کردید، به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: افسردگی به خوبی به گفتگو درمانی و یا دارو پاسخ می دهد.

علت خستگی شماره ۶: کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در پایه گردن شما است. سوخت و ساز و سرعت تبدیل غذا به انرژی را در بدن کنترل می کند. وقتی غده کم کار باشد و متابولیسم بیش از حد کند عمل کند ، ممکن است احساس تنبلی کرده و وزن خود را افزایش دهید.

راه حل: اگر آزمایش خون تأیید کند که هورمونهای تیروئید کم کار است، هورمونهای مصنوعی می توانند سرعت شما را بالا ببرند.

علت خستگی شماره ۷: اضافه بار کافئین

کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را در دوزهای متوسط ​​بهبود بخشد. اما مقدار زیاد می تواند ضربان قلب، فشار خون و لرزش را افزایش دهد. و تحقیقات نشان می دهد در واقع بسیاری از موارد باعث خستگی در برخی افراد می شوند.

راه حل: قهوه، چای، شکلات، نوشابه و هر داروی حاوی کافئین را به تدریج کاهش دهید. توقف ناگهانی می تواند باعث ترک کافئین و خستگی بیشتر شود.

علت خستگی شماره ۸: UTI پنهان

اگر تا به حال به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا شده اید، احتمالاً با درد سوزش و احساس فوریت آشنا هستید. اما عفونت همیشه با چنین علائم واضحی خود را اعلام نمی کند. در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها علامت باشد. آزمایش ادرار می تواند به سرعت عفونت ادراری را تأیید کند.

راه حل: آنتی بیوتیک ها درمانی برای عفونت ادراری هستند و خستگی معمولاً طی یک هفته از بین می رود.

علت خستگی شماره ۹: دیابت

در افراد دیابتی، سطح غیر طبیعی زیاد قند به جای ورود به سلولهای بدن، در جریان خون باقی می ماند و در آنجا به انرژی تبدیل می شود. نتیجه بدنی است که علی رغم داشتن مقدار کافی برای خوردن، بخار آن تمام می شود. اگر خستگی مداوم و غیرقابل توجیهی دارید، از پزشک خود در مورد آزمایش دیابت سوال کنید.

راه حل: درمان های دیابت ممکن است شامل تغییر در سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، انسولین درمانی و داروهایی برای کمک به بدن در پردازش قند باشد.

علت خستگی شماره ۱۰: کمبود آب بدن

خستگی شما می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. چه در حال تمرین و چه روی میز کار باشید، بدن شما برای کارکرد خوب و خنک شدن به آب احتیاج دارد. اگر تشنه هستید، از قبل کمبود آب دارید.

راه حل: در طول روز آب بنوشید تا ادرار شما رنگ روشن داشته باشد.  برنامه ریزی شده، حداقل دو  فنجان آب درساعت یا  قبل از یک فعالیت بدنی آب بیشتر داشته باشید. سپس، در طول تمرین خود جرعه جرعه جرعه بنوشید، و سپس دو فنجان دیگر بنوشید.

علت خستگی شماره ۱۱: بیماری قلبی

هنگامی که خستگی در طی فعالیت های روزمره مانند تمیز کردن خانه یا علف های هرز حیاط ایجاد می شود، می تواند نشانه آن باشد که قلب شما دیگر به کار شما نمی رسد. اگر مشاهده کردید که به پایان رساندن کارهایی که روزگاری آسان بودند، دشوارتر می شود، با پزشک خود در مورد بیماری قلبی صحبت کنید.

راه حل: تغییر در سبک زندگی، دارو و روشهای درمانی می تواند بیماری قلبی را تحت کنترل درآورد و انرژی شما را بازیابی کند.

علت خستگی شماره ۱۲: اختلال خواب در شیفت کاری

شب کاری یا شیفت چرخشی می تواند ساعت داخلی شما را مختل کند. هنگام نیاز به بیداری ممکن است احساس خستگی کنید. و ممکن است در طول روز در خوابیدن دچار مشکل شوید.

راه حل: درصورت نیاز به استراحت، قرار گرفتن در معرض نور روز را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، ساکت و خنک کنید. هنوز هم مشکلات خواب دارید؟ با دکتر خود صحبت کنید مکمل ها و داروها ممکن است کمک کنند.

علت خستگی شماره ۱۳: آلرژی های غذایی

برخی از پزشکان معتقدند حساسیت های غذایی پنهان باعث خواب آلودگی شما می شود. اگر بعد از غذا خستگی شما تشدید شود، می توانید نسبت به چیزی که می خورید کم تحمل شوید – به اندازه کافی برای ایجاد خارش یا کهیر نیست، فقط به اندازه ای است که شما را خسته کند.

راه حل: سعی کنید غذاها را یکی یکی حذف کنید تا ببینید خستگی شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد تست آلرژی غذایی سوال کنید.

علت خستگی شماره ۱۴: CFS و فیبرومیالژیا

اگر خستگی شما بیش از شش ماه طول بکشد و آنقدر شدید باشد که نتوانید فعالیت های روزمره خود را مدیریت کنید، سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا احتمال دارد. هر دو می توانند علائم مختلفی داشته باشند، اما فرسودگی مداوم و غیر قابل توضیح اصلی ترین مورد است.

راه حل: در حالی که هیچ راه حلی سریع برای CFS یا فیبرومیالژیا وجود ندارد، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه، یادگیری عادتهای بهتر خواب و شروع یک برنامه ورزشی آرام بهره مند می شوند.

راه حل سریع خستگی ملایم

اگر خستگی ملایمی دارید که با هیچ بیماری مرتبط نیست، راه حل ممکن است ورزش باشد. تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان سالم اما خسته می توانند از طریق یک برنامه تمرینی متوسط ​​انرژی قابل توجهی کسب کنند. در یک مطالعه ، شرکت کنندگان با سرعت ملایم به مدت ۲۰ دقیقه با دوچرخه ثابت حرکت کردند. انجام این کار فقط سه بار در هفته برای مقابله با خستگی کافی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *